Det finns många kloka tungviktare inom marknadsföring att lära sig av och en av mina personliga favoriter är Mark Ritson, professor i marknadsföring som bland annat undervisat på London Business School och MIT. Här beskriver han ett av de vanligaste misstagen många gör – att överskatta sitt varumärkes betydelse i andra människors liv. Det kan låta extra deppigt för den som jobbar med kommunikation/marknadsföring men är egentligen en central insikt och påminnelse om att utgå från rätt perspektiv; mottagarens. Det är så himla lätt att bli hemmablind och betrakta omvärlden från ett något inåtvänt perspektiv. Även om just din organisation råkar vara Empire State Building för dig, är den sannolikt bara en av många skyskrapor för de flesta andra. I bästa fall.
Kanske självklarheter i teorin men vansinnigt svårt för många i praktiken.
Och apropå självklarheter – passar på ett göra ett generaliserande medskick när du har med konsulter eller byråer att göra: Det är sällan det "helt nya", avancerade och svårbegripliga formulerat i bransch-lingo som är lösningen på dina problem. Ofta är det snarare så enkelt som att basnivån tappats bort längs vägen. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp att navigera i bruset.
Trevlig läsning!
Foto: New York
Fotograf: Undertecknad
Holistrat.se använder endast kakor (cookies) för att kunna ge dig en bra upplevelse under ditt besök. Tredjeparts-tjänster för besöksstatistik eller webbanalys används ej. Mer information i cookiepolicy.
OK