Frågor och svar

Här försöker jag fylla på med frågor och svar som förhoppningsvis underlättar för vidare kontakt.

Vad kostar det?
Det beror till stor del på vem kunden är och vad uppdraget går ut på. Traditionellt sett är pris inget man skyltar med i konsultbranschen men jag föredrar att förenkla för potentiella kunder: Ett riktmärke är 1 350 kr per timme exklusive moms, det vill säga hälften av vad en av Sveriges ledande PR-byråer tog 2023. Uppdragets omfattning kan påverka priset åt båda håll – att jag tillför mer än vad jag kostar är en självklar utgångspunkt.

Vad betyder Holistrat?
Det är en sammansättning av holistisk strategi – ett förhållningssätt till värdeskapande och hur man angriper problem. Min erfarenhet är att många organisationer får högre utväxling genom att förtydliga hur allt hänger ihop, både internt och externt. Från vision och verksamhetsmål till hur vi upplevs och agerar.

Lite förenklat så handlar det holistiska om att fokusera på helheten istället för att gå bort sig för mycket i enskilda delar. Motsatsen till suboptimering eller att arbeta i silos är ett annat sätt uttrycka det. Som gammal schacknörd har jag lärt mig vikten av att ha blicken över hela brädet.

Det betyder inte att alla mina uppdrag genomsyras av ovanstående, däremot är det ett perspektiv jag alltid bär med mig.

Kan du ge konkreta exempel på typer av uppdrag du genomfört i rollen som konsult?
Javisst! Här följer ett axplock:

✔️ Tagit fram och implementerat marknadsföringsstrategi.
✔️ Förbättrat befintlig kommunikationsstrategi.
✔️ Projektlett ny webb.
✔️ Workshop med ledningsgrupp för att utveckla bolagets erbjudande.
✔️ Skapat kreativa marknadsföringskampanjer, både digitalt och print.
✔️ Hållit i medieträning.
✔️ Arbetat fram ny identitet med vision, verksamhetsidé och kärnvärden tillsammans med ledning och medarbetare.
✔️ Samlat in idéer, analyserat underlag och producerat rapport som beslutsunderlag inför långsiktiga och strategiskt viktiga satsningar.
✔️ Utrett verksamhetsbehov i olika delar av organisationen inför upprättande av strategisk plan.
✔️ Producerat företagspresentation samt hållbarhetsredovisning för mindre bolag.
✔️ Projektlett års- och hållbarhetsredovisning för börsbolag.
✔️ Upprättat nytt ledningssystem inför ISO-certifiering.
✔️ Genomfört djupintervjuer och formulerat slutsatser kring vad som behöver förbättras för att organisationen ska kunna nå sina mål.

Har du några favorituppdrag?
Jag trivs med en varierad tillvaro som innehåller både strategi och praktik. Ur ett kundvärdesperspektiv gör jag mest nytta på ledningsgruppsnivå och gillar utmaningar med beröringspunkter inom exempelvis HR, försäljning och ledarskap. Några exempel:

• Hur får vi med oss medarbetarna inför en större förändring?
• Vad behöver vi göra de kommande ett till fem åren för att ta marknadsandelar?
• Hur fungerar den här verksamheten och vad kan vi göra för att förbättra den?
• Hur ska vi arbeta med kommunikation och marknadsföring för att nå våra långsiktiga mål?
• Vad särskiljer oss som arbetsgivare och hur förmedlar vi det på bästa sätt?
• Hur kan vi använda kommunikation för att accelerera vårt bidrag till hållbar utveckling – internt och externt?  

Självklart tar jag även uppdrag som är mer avgränsade än ovan!

Är det inte bättre att anlita en specialist?
Det kan absolut vara ett alternativ beroende på uppdragets karaktär och vilka behov ni har i just er organisation. Min styrka som generalist är att jag både har erfarenhet och insikt i många olika delar samt hur dessa samverkar (en sorts specialisering i sig om du så vill). Allt från ledarskap och internkommunikation till varumärkesarbete och försäljning. Jag har varit med om både fram- och motgångar i mina tidigare roller men också i de bolagen jag arbetat för. Med det sagt så finns säkert konsulter som är vassare än mig i enskilda delar men det kanske bör vägas mot risken att helheten går förlorad.

Vilka typer av kunder/branscher arbetar du helst med?
Det kan kännas precis lika tillfredsställande att hjälpa en startup med sin tillväxtresa eller en idéburen organisation att finnas till för fler, som det gör att hjälpa ett större bolag att ta marknadsandelar. Det finns tre faktorer jag särskilt uppskattar hos dig som beställare:

  1. Ett genuint intresse för din uppgift, bransch eller organisation. Det är roligt att arbeta med engagerade människor!
  2. En vilja att skapa värde i alla led, vare sig det gäller medarbetare, kunder eller ägare. Du vill inte lyckas på bekostnad av andra, förutom möjligtvis dina konkurrenter.
  3. En långsiktig syn på din organisation och ert värdeskapande.

Hör av dig så ser vi vart det leder. Om vi inte är en bra matchning så tipsar jag gärna om bra alternativ.

Foto: Isle of Skye
Fotograf: Undertecknad

Frågor och svar

Holistrat.se använder endast kakor (cookies) för att kunna ge dig en bra upplevelse under ditt besök. Tredjeparts-tjänster för besöksstatistik eller webbanalys används ej. Mer information i cookiepolicy.

OK